Normaalikoulun tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta (TutKoKe) on tänäkin lukuvuonna ollut vilkasta. Koulu on ollut mukana monissa hankkeissa, joita esitellään tarkemmin tuonnempana. Opettajat ovat kehittäneet omia pedagogisia käytänteitään yksin ja yhdessä sekä päivittäneet ja täydentäneet osaamistaan osallistumalla monenlaisiin koulutuksiin.
Vuoden aikana koululla järjestettiin yhteistyössä opettajankoulutuslaitoksen kanssa kaksi tiedetoria, joiden tarkoituksena on ollut lisätä teorian ja käytännön välistä vuoropuhelua ja siten parantaa opetuksen ja opetusharjoittelun laatua. Lukuvuoden ensimmäisessä tiedetorissa käsiteltiin muun muassa Paras koulu -hanketta, ja opettajakunta pohti keinoja, joilla voitaisiin vahvistaa oppilaiden myönteistä käyttäytymistä. Maaliskuussa tiedetorissa käsiteltiin pienryhmissä useita eri teemoja, kuten kouluhyvinvointia, demokratiakasvatusta ja kielitietoista koulua. Tiedetori-toimintaa jatketaan ja kehitetään edelleen tulevina lukuvuosina.
TutKoKe-toimintaa vahvisti myös Normaalikoulun opettajille tarjoutunut mahdollisuus hakea vapautusta opetuksesta edistääkseen omaa väitöstutkimustaan. Tämä ilolla vastaanotettu uusi toimintamalli mahdollistaa sijaisen palkkaamisen jopa koko jakson ajaksi. Ensimmäinen haku toteutettiin alkuvuonna 2019, ja saman vuoden syksyllä toteutettiin toinen haku lukuvuodeksi 2019–2020. Tämän tukimuodon on tarkoitus jatkua taloustilanteen mahdollistamissa rajoissa myös tulevina vuosina.
Lukuvuoden aikana monet opettajat kirjoittivat erilaisiin oppimisympäristöihin liittyviä artikkeleita, jotka julkaistaan Normaalikoulun yläkoulu-lukion 105-vuotisjuhlan yhteydessä ilmestyvässä kirjassa.
Lue lisää!
Lue lisää!
Lue lisää!
Lue lisää!
Lue lisää!
Lue lisää!